İSLAM’DA BİLGİ
KAYNAKLARI
(İlham ilim kaynaklarından mıdır?)
Bilgi
hele de doğru bilgi.Hayatımızın her anını şekillendiren geçmiş ile geleceğe bağ
kuran tek nesne.O halde bilginin doğrusunu aramak bulmak ve bulduğumuz ile de
amel işlemek durumundayız.Dünya ve
ahİret hayatındaki huzurun mutluluğun kaynağı DOĞRU BİLGİ olsa gerek.
Müspet
ilimlerde ,üniversitelerde ve akademik dünyada “bilgi”nin doğruluğunu kontrol
eden sistemler mevcut olup hitap ettiği insanlar da zaten bu konuda titiz
davranırlar.Sosyal hayatta hatta sosyal medyada bilginin doğruluğu çoğu kez
aranmaz irdelenmez.Bu durum dedikoduyu sektör haline getirmiştir.Bizim konumuz
ise İSLAM’DA BİLGİ KAYNAKLARI.Çünkü sosyal medyada olduğu gibi din konusunda da
ağzı olan konuşuyor.Bilimsel değeri olmayan hurafeler dinin esası gibi
anlatılabiliyor.Şayet bu tür söz ve davranışlardan menfaat sağlayan birileri
olmasa üzerinde fazla durmaya gerek olmazdı.Ancak işin şekli o kadar
değiştirilebiliyor ki YENİ DİN oluşturmaya kadar varabiliyor.Onun için bilgi ne
kadar önemli ise bilginin kaynağı da en z o kadar önemlidir.
İslam’da
bilgi kaynakları 3 tür
1-Selim
Hisler( Beş Duyu); i-işitmek
ii-görmek,
iii-koklamak,
iv-tatmak,
v-dokunmaktır.
2-Akıl;
3-Doğru
Haber;
A-Mütevatir
haber
B-Vahiy
1-Beş
duyu organımız ile tecrübe ve müşahedelerde bulunarak ilmin kaynaklarının
oluştuğunu görürüz.İslam dinini tecrübe ve müşahedeyi metot
olarak kabul ettiğini görürüz. Ancak dikkat edilmesi gereken husus ise
beş duyumuzun algıladığı bilgiler normal
hayatımız için gerekli olanlardır.Şöyle ki işitme organımız olan kulağımız
sadece günlük hayta kullandığımız ses dalgaları aralığını algılar.Bu ses
dalgası aralığının altında ve üstünde olan sesleri kulaklarımızla duymamız
mümkün değildir.Biz bu sesleri duymuyoruz diye bu sesler yok olmaz veya yok
olduğu kabul edilemez.Aynı husus gözümüzün gördüğü ışık dalga boyları için de geçerlidir.Eğer
gözümüzdeki algı mekanizmalarında bir bozukluk olsa ve x-ray gibi enfraruj gibi
ışık demetlerini görebilsek her halde bu gün gördüğümüz berrak dünyayı
göremezdik.Koku,dokunma ve tatma duyularımızda günlük normal hayatımız için
gerekli olan hisleri algılayabiliyor.Bu da gösteriyor ilim kaynağı olarak beş
duyumuz gerekli ancak yeterli değildir.
2-Akıl;İnsanı
diğer canlılardan ayıran özellik olan akıl için bir çok tanımlama
yapılmıştır.Cevher olarak tanımlayanlar olduğu gibi akıl ile ilim aynı şeydir
diyenler de olmuştur.İsim olarak ne konulursa konulsun AKIL insanda var olan bir özelliktir.Akıl
sayesinde de iyi ile kötü ayırt edilir.Şöyle ki ;İnsan yaptığı herhangi bir işi
iki şey için yapar .Birincisi .O iş iyidir,yapanın menfaati vardır ikincisi ise
diğer canlılarda olduğu gibi herhangi bir haklı sebebi yoktur.Akıl için İslamda
itikadı mezhep imamlarının(Mutezile,Eş’ari,Maturidi) değişik görüşleri mevcut
olup her biri için ayrı ayrı değerlendirme yapmak uygun olur.
3-İlim
kaynaklarından üçüncüsü ise DOĞRU HABER dir.Bu da iki çeşittir.
a-Mütevatir
haber;Yalan olma ihtimali olmayan haber demek olup bu da bilgiye
dayanır.Örneğin hiç görmediğimiz halde Japonya nın var olduğu veya yine
İstanbul’u fethedenin Fatih Sultan Mehmet olduğu gibi.tevatür haberin şartları
ise üç tanedir.
i-Sağlam
bir hisse dayanmak.Bu haberi nakledenlerin haberi beş duyudan en az birisi ile
kavramış olmaları gerekir.Herhangi bir efsanenin nakli tevatür haber
olamaz.Anka kuşunun varlığı gibi.
ii-Haberi
nakledenler arasında mutlak ittifak edilmesi gerekir.Örneğin Hz.İsa nın katli
haberi tam bir görüş birliği olmadığı gibi.
iii-Kat’i
nas lara aykırı olmaması gerekir.Örneğin Yahudilerin dinlerinin ebedi kalacağı
bilgisi ayetlere aykırı olduğu için tevatür haber değildir.
b-Vahiy;Mucize
ile peygamberliği sabit olunan Resul un haberi.Vahyin Peygamberimize(SAV) geliş
şekli farklı olmakla beraber hepsi de DOĞRU HABER dir.
İslam
bilgi esaslarına göre BİLGİ KAYNAKLARI yukarıda izah ettiğimiz şekilde üç
tanedir.İnsanoğlunun hissi duyuları ile tespit ettiği vakalar üzerine
Peygamberimizin haberini kendine prensip edinmiş aklın üzerinde yoğunlaşması
ile İLİM meydana getirilir.
Yukarıda
izah etmeye çalıştığım İSLAM’DA BİLGİ KAYNAKLARI arasında İLHAM nerede
durmaktadır.Veya soruyu şöyle de sorabiliriz.İlham ilim kaynaklarından mıdır?
İlham
feyiz yoluyla kalbe bir mananın konulmasıdır.Kalbine bir mana konulan eğer
peygamber ise bu tabi ki vahiy olarak kabul edilir ve yukarıda izah etmeğe
çalıştığımız DOĞRU HABER gurubunun içine girer.Ancak ilham peygamberler
haricinde bir insanın kalbine konulmuş bir mana ise bu da keramet olarak
tanımlanır.Dolayesiyle de İslam’a göre ilham bir şeyin sıhhatini bilme
sebeplerinden değildir.Keramet ehlinin
aktardığı bilgi “doğru haber” olarak kabul edilemez .
Bu
makaleyi yazarken hadis ve kelam alimi Merhum Ömer Nesefi nin İslam İnancının
Temelleri AKAİD adlı eserinden
yararlandım .Ve merhuma Allah tan rahmet diliyorum.
Bu
vesile ile her duyduğumuz okuduğumuz veya gördüğümüz konuların DOĞRU olup olmadığını ölçmeye yarayacağını
düşündüğüm hususları paylaşmak istedim.Mesela uzunluğunu ölçmek istediğimiz bir
nesneyi şayet ısı değeri ile ölçmeye
kalkarsak DOĞRU bir sonuca varamayız.İlmin temeli de budur.05.04.2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder