RESMİ NİKAH-İMAM NİKAHI-DİNİ NİKAH ???
Kavramları
sulandırmak suretiyle beğenmediğimiz bir konuda kafa karıştırmakta birebiriz.
Dediğimiz “doğru olsa da olmasa da” biz dediğimiz için halkın yararınadır
mantığından bir türlü kurtulamayanların oranı hala ciddi bir kitle oluşturuyor.
Halk anlamaz, halk cahil, halk için en iyinin ne olduğuna biz karar veririz
düşüncelerini aşmanın zamanı geçti artık.
Türk Dil
Kurumuna göre kavramlara göz atalım;
Nikah; Bir
erkekle bir kadının evlilik birliği kurmasını sağlayacak yasal işlem, evlilik
akdi.
Nikâh memuru ;Kanunlara uygun olarak nikâh işlemini yapan,
nikâh kıyan görevli
Nikâh kıymak ;nikâh memuru kanuna göre çiftlerin karı koca
olduklarını bildirmek
Medeni nikâh; Resmî nikâh
Resmî nikâh Kanunlara uygun olarak nikâh memurunun
kıydığı, devlet kayıtlarına geçen nikâh, medeni nikâh
Belediye nikâhı; halk ağzında Medeni kanuna göre kıyılan
resmî nikâh
İmam nikâhı ;İslami kurallara göre kıyılan nikâh
Evlendirme yönetmeliğine göre Evlenme: Bir kadın ve bir erkeğin usulüne göre yetki verilmiş bir memur önünde
bir aile kurmak amacı ile yapmış oldukları medenî hukuk sözleşmesini
(Değişik:
29/12/2014-2014/7126 K.)
(5490 sayılı Nüfus Hizmetleri
Kanunu.) Evlendirme yetkisi;
MADDE 22-
(1) Bakanlık, evlendirme işlemlerinin nüfus ve vatandaşlık hizmetlerinin
bütünlüğü içerisinde yürütülmesi için gereken her türlü tedbiri alır ve
uygular.
(2)
Evlendirme memuru; belediye bulunan yerlerde belediye başkanı veya bu işle
görevlendireceği memur, köylerde muhtardır. Bakanlık, il nüfus ve vatandaşlık
müdürlüklerine, nüfus müdürlüklerine ve dış temsilciliklere evlendirme
memurluğu yetkisi ve görevi verebilir. Eşlerden birinin yabancı olması halinde
evlendirmeye, il ve ilçe belediye evlendirme memurlukları ile nüfus müdürleri
yetkilidir.
Mecliste
yapılması planlanan Kanun Tasarısındaki değişiklik, bakanlığın evlendirme
yetkisi ve görevi verecekleri arasına "il ve ilçe müftülüklerinin" eklenmesidir.
Kanun
Tasarısı,
* Evlenme
ehliyeti ve evlenme engellerini değiştirmemektedir.
* Evlendirme
memuru tanımını değiştirmemektedir.,
* Resmi
nikahı kolaylaştıracak,
* Resmî
nikah işlemlerini hızlandıracak ,
*İl/ilçe
müftülüklerinde resmi nikah kıymaya zorlamamaktadır; sadece vatandaşımıza ilave
seçenekler sunmaktadır.
* Evlilik
yaşı/evlenme şartları değişmemektedir.
*Laiklik
ilkesine aykırı değildir; hukuk devletinin gereğidir.
Dini
nikah-imam nikahı olarak yapılan uygulamanın İSLAM
DİNİ açısından yeri ise;
*İslam
hukukunda evlilik Hristiyanlıktaki manasında dini bir sözleşme sayılmaz.
Nikahın cami gibi bir dini mekanda ve din adamı(ki İslam’da din adamı sınıfı da yoktur) tarafından kıyılması
zorunluluğu yoktur.
*İslam
hukukunda “evlenme
şartlarına” haiz tarafların irade
beyanları yeterlidir. Şahitler ile bilinirliliği sağlanır.
* Bununla
birlikte tarafların hak ve hukuklarının takibi-korunması gibi nedenlerden
dolayı nikahın kayıt altına alınması gerekmiştir. Osmanlıda evliliklerin kayıt işi kadılara(hakimlere) verilmiş. Kadıların
izinname(izname olarak bilinir)
verdiği mahalle imamları da nikah kıyma ve evlilik kayıtları yapmakta idi. Bu
konu tam disipline edilemediğinden izinnamesi olmayan mahalle imamları da kaçak
olarak nikah kıymaya devam etmiştir.
* Günümüzde
“imam nikahı” olarak bilinen dini ritüeli
yaptırma zorunluluğu ve gerekliliği olmadığı halde sosyal ihtiyaç olarak hayatımızda vardır.
Toplumuzun nerdeyse hemen hepsi imam
nikahını yaptırmaktadır. Çok az bir kesim buna ihtiyaç duymuyor.
Sonuç olarak nikah akdinin
kayıt altına alınması sosyal ve hukuki
bir zorunluluktur. Resmi makamlarca yapılan
her işlem kayıt altına alındığına göre “Müftülükler”
dahil nikah kıymaya yetkili kurumlarını artırmak çocuk gelinlerden çok eşliliğe
kadar bir çok sosyal yaramıza çare olacaktır. Şayet olay “LAİKLİK ELDEN
GİDİYOR-ŞERİATÇILIK HORTLUYOR” gibi günümüzde karşılığı olamayan yönlere taşınırsa kayıt altına alınamayan
evlilikleri artırmış oluruz. Bundan da en çok zararı kadınlarımız ve evlilik
dışı doğan çocuklar görür.04.08.2017 Kdz.Ereğli
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder